Luchtwegaandoeningen

Paarden hebben een enorme longcapaciteit wat hun uitermate geschikt maakt voor lange afstand lopen en races. Helaas zijn ze ook erg kwetsbaar en heeft elke paardeneigenaar wel eens te maken gehad met een hoestend paard.
Na kreupelheid zijn luchtwegproblemen/hoesten de meest voorkomende klachten bij paarden.
Als een paard niet tijdig behandeld wordt kan het hoesten chronisch worden en de luchtwegen permanent beschadigd raken. Zulke paarden worden ook wel dampig genoemd.

Grofweg kun je de oorzaak van het hoesten opdelen in 2 categorieŽn:
infectieus
niet-infectieus

Infectieus
Onder infectieus vallen virussen en bacteriŽn.
De meest bekende virussen zijn Influenza en EHV(ook wel rhino genoemd)
Paarden worden hiervan echt ziek, hebben hoge koorts, hoesten, hebben vieze snottebellen, zijn lusteloos en willen niet eten. Meestal zie je dat meerdere paarden op stal besmet zijn en deze klachten laten zien.
Gelukkig hebben we vaccinaties die de kans op het uitbreken van deze virussen aanzienlijk verminderen.
Vaak grijpt een bacterie zijn kans als het paard al ziek is van een virus en geeft nog eens een extra ontsteking in de longen. We noemen dit secundaire bacteriŽle infectie.

Niet-infectieus
Bekende aandoeningen bij mensen zijn astma, COPD, emfyseem of hooikoorts.
Bij paarden is ervoor gekozen de termen SIAD(small airway inflammatory disease) en RAO(recurrent airway obstruction) te gebruiken omdat de aandoeningen niet geheel vergelijkbaar zijn. Paarden met SIAD en RAO zijn niet ziek en hebben geen koorts.

De symptomen van SIAD zijn:
- Soms hoesten bij aanvang werk of start van het eten.
- Verminderd presteren/ uithoudingsvermogen
- Slijm in de luchtwegen
- Seizoensgebonden klachten

De Symptomen van RAO zijn:
- chronisch hoesten
- sneller ademen
- actief ademen met de buikspieren (pompen)
- piepend geluid
- spontane aanvallen van benauwdheid

Doormiddel van lichamelijk onderzoek, longauscultatie en bronchoscopie kan een diagnose gesteld worden.

Longauscultatie

Therapie
Naast de behandeling met medicijnen is het voor alle paarden met hoestproblemen belangrijk dat ze
- In een frisse, schone stal staan.
- Zo veel mogelijk buiten komen.
- Tijdens uitmesten en opstrooien niet op stal staan.
- Kuil of nat geweekt hooi gevoerd krijgen.

Het is niet alleen stof waar de paarden last van hebben maar de pollen en schimmels die in het hooi en stro zitten. Pollen en schimmels zitten ook in kwalitatief goed hooi.

Naast de medicijnen die in de mond gegeven kunnen worden biedt Paardenpraktijk Ilvy ook de mogelijkheid tot het Ďpuffení en vernevelen van medicatie.